Høreapparater
Om høreapparater og feilsøking ved problemer
Vi utfører hørseltesting, og tilpasser de til en hver tid nyeste høreapparatene på markedet.
Høreapparater må tilpasses den enkelte pasient og vedkommendes behov.
Dagens apparater har mange nye funksjoner, kan som regel koples til mobiltelefonen din og stort sett alle kan fås oppladbare. Mange er små, men noen ganger kan større apparat være påkrevd.
Hvert 6. år kan man ved behov få nye høreapparater fra trygden. Kontroller skjer ved behov, men anbefales minst hver 18e måned. Du må selv bestille time, der ikke annet er avtalt.
Som lavterskeltilbud for små problemer med høreapparater har vi nå DROP INN med et bokssystem, der du kan lever inn apparatet med beskrivelse av hva som er galt i skranken, vi ser på det i løpet av en til to dager og ringer deg med beskjed om når det kan hentes.
Før det kan du gjerne se over apparatet selv
Vanlige feil:
1) Stumt apparat/ plutselig oppstått dårlig lyd:
Tett filter (på tynnslangeapparat/RITE apparat) bytt filter selv om du nettopp byttet kan det ha gått tett på nytt) Dette er den aller vanligste feilen.
Tett i støpt propp : rengjør propp ( se video på youtube)
Tomme batterier eller dårlig ladefunksjon, bytt batteri eller se over lader Tørk av apparat og ladepunkter i ladeboksen, sjekk at ledningen er godt på plass.
Brudd i slangen/ ledningen - bytt slange dersom du har det, eller lever inn til skifte ledning.
Hard slange: Bytt slange eller lever inn til bytting
Fukt i slangen eller høreapparatet- bruk tørkeboks og blås igjennom slangen med luft ( det må brukes propp-blåser)
2) Høreapparatet hyler
Ørevoks tetter hørselgangen- ta kontakt dersom vanlig rens ikke fungerer, så hjelper vi deg.
Hull i slangen ( bytt slange)
For liten dome på tynnslangeapparat ( bytt til større dome og ta kontakt dersom det ikke hjelper)
For mye lyd: be om nedjustering men husk at ny lyd krever tilvenning og at for lite lyd er en dårlig løsning på hørselsproblemer
3) Høreapparatet faller av
Opp- eller nedgang i vekt kan gi dårlig passform av propp, ta kontakt for nytt avstøp
For kort eller for lang receiver, ta kontakt for å prøve ny lengde
Dersom fingerferdigheten er blitt dårlig over tid kan man trenge annen type apparat, hvis det er vanskelig å sette på.
4) Dersom du har problemer med mobilappen- ta kontakt med leverandør av din type hørepaparat, de kan ofte veilede per telefon.